Årsberetning 2005

Færøsk version 

Engelsk version

Medarbejdere på DOOR Europe-Asia indtil oktober

Medarbejdere på DOOR som afskedige, før DOOR flyttede til Thailand

Anne tegnede billederne til Åndens frugt, som omtales i Gal.5:22-23

Jan døbte en dansk døv Jørgen til Herren

Jan døbte Meifríð til Herren

Døvemenigheden i Vilnius, Litauen

Døvemenigheden i Pinsk, Hviderusland

Påskestævne i Tyskland, hvor jeg underviste om Peters liv i forhold til Jesus

Yoshi, student fra DOOR 2002-03 oversætter Bibelen til japansk tegnsprog i Tokyo

En brasilianer, Aya og Yoshi lovsyngede på tegnsprog. De to sidstnævnte var student fra DOOR 2002-03

 

Kære nådesøskende!

“Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse.  For før verden blev grundlagt, har Gud i Ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for Hans ansigt i kærlighed. I Sin gode vilje forudbestemte Han os til barnekår hos Sig ved Jesus Kristus til lov og pris for Hans nådes herlighed, som Han har skænket os i Sin elskede Søn. I Ham har vi forløsning ved Hans blod, tilgivelse for vore synder ved Guds rige nåde.” Ef.1:3-7.

Nu er året 2005 snart forbi, og vi har set, hvordan Herren har velsignet os på alle områder i det forløbne år. Vi vil gerne takke jer hjertelig for jeres forbøn og støtte os i tjeneste for Herren. Det glæder os meget at kunne fortælle jer, hvordan Herren har velsignet os.

Eleverne fra sidste skoleår sluttede i juli efter 10 måneder og de lærte at kende Guds Ord bedre. De gennemgik det såkaldte CBS-kursus. (CBS = Kronologisk Bibel fortællinger).  De elever fik eksamensbevis først i juli måned og rejste hjem. De kom fra Færøerne, Tyskland, Ungarn, Thailand og Malaysien, alle kom hjem i al god behold, undtagen en fra Færøerne læser videre til ergoterapeut i Danmark.

    

Eleverne på graduationsdagen 2005                  Min bror Hermundur kom på besøg hos os

Jeg har rejst og besøgt døve i Estland, Letland, Litauen, Japan, Hviderusland, Danmark, Tjekkiet, mens min kone sammen med mig har besøgt Tyskland, Rumænien, Kanariske øer (Gran Canaria, Fuerteventura og Lanzarote) og Danmark, både at fortælle om Herren og præsentere om bibelskolen. Nogen havde interesse at komme til skolen. Det ses tydeligt klart, at der sker nogen undertrykkelse af hørende i menighederne og de længes at lære mere om Guds Ord. De opfattede ikke nok i de hørende menighed, hvor hørende tolk tolker for dem. Det var stor oplevelse for os at besøge de lande og så hvor stor behov er på undervisning blandt døve.

I Japan oplevede jeg forskel kultur fra Vesten. Jeg mødte en færing i Osaka, og vi besøgte en døveskole og evangeliserede om Jesus til en klasse af unge døve. Jeg oplevede en hård diskussion med en døv, som mente at der findes flere veje til Gud gennem flere religioner. Jeg sagde nej, og der findes kun en vej til Gud, nemlig Jesus Kristus. Jeg spurgte ham om Buddha havde helbredt en døv eller er opstået fra de døde? Han svarede ikke. Kun Jesus havde helbredt en døv, og helbredte mange, og selv opstod Han fra de døde. Derfor er Jesus en virkelig levende. Jeg besøgte døvemeningheder i Tokyo og Yamagata og oplevede samværet med dem. De brugte forskel tegnsprog end vi kender i Europa, men det var interessant at lære dem at kende.

    

Døveklasse på døveskole i Osaka

    

Døvemenigheden i Yamagata, Japan

I Hviderusland besøgte jeg to døvemeningheder i to byer, Pinsk og Minsk. Der var en konference i Minsk i 3 dage. Jeg oplevede undertrykkelse af hørende, da en døv, som har lært til teologi og han skulle blive pastor for døve, men blev ikke anerkendt af hørende! Samme person arrangerede denne konference og bød alle døve fra hele Hviderusland, men til sidst øjeblik vragede de hørende den døve til at lede konference til fordel for dem. Det var en stor ydmygelse af alle døve. Jeg prøvede at forklare til de hørende, at de skulle give døve frihed til at lede, men de forstår ikke rigtig, hvad døve kan. Fordi Jesus har lovet at være hos dem og lede dem.

    

På døvekonference i Minsk, Hviderusland

På Kanariske Øer har vi oplevet at døve kristne gav nøgle af døves menighed til hørende samme dag, da vi kom. I virkelighed gav hørende dem deres egen menighed for to år siden, og døve har ofret meget til at lave alt på deres præmisser, f.eks. platform, lyset blinker fra talerstolen, bænker, kaffedisk, kors og flere billeder. Men hørende, som bor i nærheden havde ikke sin menighed, og de spurgte døve om at låne lokalet og ville holde gudstjeneste sammen, døve ofrede musikanlæg til hørende. Men hørende overtog gudstjeneste hele tiden og hindrede døve, og døve kunne ikke arrangere noget. Døve opgav og gav nøglen til hørende. De fandt et andet lokale og tilbad Gud videre, men mange døve accepterede ikke og lederen sagde at de skulle tro på Herren, at alt skal ordnes. For nogle dage senere hørte andre menigheder at døve blev skubbet af sit lokale. De indkaldte den hørende pastor og smed ham ud af menigheden og gav nøglen tilbage til døve. Døve blev så lykkelige og glade over situation, men musikanlægget og ½ af deres opsparing er blevet væk. De kunne få fri at prise Herren i eget lokale og tilgav de hørende. Det var en stærk oplevelse for os på Kanariske øerne, de har virkelig varme hjerte.

    

    

Døve kristne i Las Palmas på Gran Canaria

Først i maj måned havde jeg rekrutteret omkring 20 døve til skolen, men efterhånden gav flere afbudte til skolen ned til 8 døve pga. mange problemer relationer mellem døve og hørende, som ikke ville støtte dem til skolen. Skolen var for stort til de 8 elever, og det vil blive dyrt i drift. Øverste leder for DOOR i USA besluttede at lukke skolen i Ungarn og flyttede skolen til Thailand. Fordi der er billigere end i Ungarn. Efter overvejelse og bøn besluttede vi at rejse tilbage til Danmark, som har behov for os. Vi vil takke alle i DOOR for et godt samarbejde i det forløbne tid, og vi glemmer dem aldrig, må Gud velsigne deres nye fremtidige arbejde i Thailand, og de nuværende i Kenya, India, Costa Rica og USA.

Vi oplevede både modvind og medvind på alle forskellige omstændigheder, Herren er altid trofast med os og hjalp os igennem, tak til Herrens gode omsorg for os. Sidst i oktober blev alle inventar transporteret til Danmark. Først i november kørte vi fra Ungarn via Slovakiet, Tjekkiet og Tyskland. Vi besøgte døve og opmuntrede dem at arbejde videre for Herren, for nogen af dem fik mange frustasjoner. Endelig kom vi hjem den 3. november, vi bor hos en ældre døv kristen kvinde i Herlev, der bød os at bo her så længe til vi har fundet en lejlighed for os selv.

Nu er vi her i Herlev, Danmark. Vi er med i tjeneste blandt døve i København og hele Danmark. Vi har holdt møder hver søndag, og holdt bønnemøder. Mærkelig tilfældig at døvemenighed i København er international, fordi døve kom fra 10 forskellige lande. 
Vi har mange visioner at arrangere noget her i Danmark efter DOOR bibelskole - et Døves Kristne Center, hvor vi kunne have vores eget lokale, kontor, bibelkursus, bibeloversættelse osv. Vi venter på Herrens ledelse for det åbne dør.

    

Døvemenigheden i København

Vi ønsker jer en rigtig glædelig jul og et af Herrens velsignet nytår med tak for jeres forbøn og støtte og gode omsorg for os i det forløbne år.

Jeres i Herrens store og evige nåde!

Anne og Jan Tausen Zachariassen

E-mail: jz@jan-anne-zach.dk

Hjemmeside: www.jan-anne-zach.dk

Jeg var på Zao fjeldet ved Yamagata, en synoplevelse af mærkelig snefigurer af træer

Døvemenigheden i Tokyo

Danske døve besøgte os i Budapest

Døve kristne i Ungarn blev døbt

Døve kristne i Budapest

Smålam i Ungarn

Smålam blev dræbt

Jeg skårede fårens krop af

Jan og Henry Deller, døvepastor i New York, vi hyggede på påskefesten og spiste lammet.

Jan og Anne på ørken på Fuerteventura

Vi oplevede ild fra jorden på Lanzorete

Døve kristne på Fuerteventura sammen med os før vi sejlede til Gran Canaria

Døve kristne i Las Palmas ventede udenfor indtil døren blev åbnet

Hørende proppede træ i lås til døvemenigheden i Las Palmas, og døve forsøgte at løse træ væk

Det øverste styrelse for DOOR International sammen med os i DOOR Europa

Direktør for DOOR International Mike Buus og Camille Beckham tolker

Vi havde årsmøde for DOOR skoler fra Indien, Kenya, Costa Rica og USA i Budapest

Anne og jeg på toppen på Gran Canaria 1948 meter høj, i baggrunden i horisonten ses Tenerife over 3000 meter

Vores inventar på transport til Danmark, mange kom og hjalp os, hjertelig tak!

Vores medarbejder Andrea med hendes familie før vi rejste fra Ungarn

Vi boede hos Hajnalka og Paul i Budapest, da vores lejlighed var malet i stand

Vores medarbejdere familien Sorenson flyttede til Thailand. Tak for gode samarbejde!

Arun, Melissa og Julia flyttede også til Thailand, tak for gode samarbejde!

Vi besøgte Viktor og Lubka i Bratislava, Slovakiet

Vi besøgte døve kristne i Tjekkiet

Vi besøgte døve kristne i Tjekkiet

Jeg besøgte Døves Kristne Camp i Tjekkiet, som arrangede for døve børn

 

Min elskede bror Zacharias, som ledte mig til Herren, fyldte 70 år i august måned

Vent på billedet under downloadet, og klik på billedet, så ser du lovsang på tegnsprog!